![]() |
Väldigt vaktig Australian Shepherd Fakta: Australian Shepherd 2 år - född 050405 Hane Problemet har alltid funnits AKUT - naffsar, morrar Familj: 2 vuxna + 18 årig son, 15 årig son, 10 årig dotter. 1 hund till som är 7 månader. Jag är väldigt aktiv med hund, tränar lydnad, vallar, spår och lite fri sök. Sommar tid blir det mycket simmning, löpning också för att träna kondition. Vintertid så springer han med då jag är ute och kör hundspann. Problemet vi har är att han är VÄLDIGT vaktig. När det kommer folk hem till oss oavsett det är helt främmande eller dom han träffat tidigare och brukar vara till oss ofta så vaktar han som en hök. Så fort dom rör sig så naffsar han, om jag platsar honom till främmandet kommit in och satt sig och när jag ser att han är avslappnad har han fått komma fram och hälsa, men så fort dom rör på sig det minsta lilla så markerar och naffsar han. Men det som är mest förvirrande är att han inte gör så mot alla ex. mina systrar + sambos, min mamma, min svärmor och svärfar min ena svåger gör han inte så mot utan är JÄTTE glad. Medans mot min andra svåger som själv är väldigt hundvan och tränar och tävlar med sin Riesen gör han markeringar mot, finns även andra han gör så mot och som är till i stort sett varje dag. Mot många av mina söners kompisar är han vaktig och naffsar om han får chans, även mot min dotters kompisar. Nu mer får han INTE överhuvudtaget gå fram och hälsa utan jag platsar honom så fort någon kommer, detta för att jag inte litar på honom i och med att det inte spelar någon roll om dom som kommer precis kommer in genom dörren eller varit en lång stund. Om någon pratar högt eller jestikulerar mycket så blir han än värre, om någon busar och leker, hoppar rep, springer, studsar studsmatta osv. Så samma där då blir han än värre och då rent kan han bita till och det är INTE på lek. Han KAN även ibland morra ifrån om någon annan än jag och min sambo ex. säjer åt honom att gå och lägga sig, försöker platsa honom. Jag har kämpat och jobbat med detta problem sedan han var liten, men känns som att jag står helt villrådig och inte har kvar någon fantasi hur jag kan försöka lösa eller göra saken bättre. Har tagit råd och tipps från allt och alla som jag känner och som också är med i Brukshundklubben men än så har inget gett något resultat. Nu är det bara tack vare den lydnad som jag har på honom som jag får det att fungera - kan platsa honom. Men när barnen kommer hem från skolan och jag är på jobbet blir det problem, då får dom stänga in honom eller sätta fast honom ute på gården till jag kommer hem. Känner att jag blir så ledsen och frustrerad och överväger att ta bort honom eller omplacera honom till någon som är ensam. För hos oss springer det folk hela tiden med tanke på barnens kompisar osv. Skulle vara så tacksam för hjälp - kanske lite nya tipps och råd på träning för att få bort detta beteende. Mvh ´¯`•.¸¸.•´¯`•.¸¸.•´¯`•.¸ ><((((º> Sara Eriksson |
![]() |
Charlotte svarar: Hej Sara! Gör i första hand så att du gör en grundlig veterinärundersökning på din hund, så att det inte finns något som smärtar hunden. Det kan va så än om man inte ”tror” det. Bäst att vara säker, eller hur? Blir han inte trött, utvecklas han inte som individ, då är träningen en del av problemet och helt troligt mest bara stressande och inte energireducerande och utvecklande. Ändra träningstider och mängden aktivering, jobba mer helhjärtat med något, se till att hunden kan gå i vila, sätt regler för inomhus även till barn, bekanta och besökare. En nafsande vallhund Är stressad och eventuellt också felkommunicerad med, så därför tycker jag också att du läser, följande böcker. Lars Fälts bok ”Hundars språk och flockliv” Hundpsykolog |