En gång i tiden var jag sömmerska, och den som lärde upp mig hade en sömnadsbutik/ateljé.
Hon jobbade från åtta på morgonen till fem på em, men öppnade butiken först kl 12. Hon sa att hon annars inte fick något gjort om butiken skulle vara öppen jämt. Var det någon som behövde lämna in något eller prova under förmiddagen ringde de före så öppnade hon för dem. Det var ju inte kunder hela tiden under öppettiden heller, så det gick bra att jobba under tiden.
Då jag jobbat inom handel med egen butik så kan jag säga att ett problem med att både ha fysisk- och webbutik är att hålla reda vem som köper vad. Om en kund kommer till kassan och vill betala en vara, och en nätkund precis bokat samma grej på nätet, hur gör du då? Självklart bör kunden i den fysiska butiken ha förtur, då du vill att den kunden ska vara en god ambassadör, men någon blir besviken.
En webbshop kräver lager istället för butiksutrymme, och det är billigare med lager. Du kanske måste ha mycket av ett märke för att få bra marginaler på inköp, men kan du sälja allt? Har du råd att ha smala sortiment och därmed sämre villkor när du köper in? Allt du säljer på webben ska fotas och läggas in i ditt register, och tas bort när du säljer, och sidan ska uppdateras och vara fräsch. Det kräver att du är intresserad av just det.
Själv skulle jag inte välja att ha både fysisk butik och webbshop utan välja antingen eller. Jag tycker webbshop och försäljning på tävlingar och mässor är en bra lösning. Har du fysisk butik måste du hyra in personal eller stänga om du vill ut på mässor eller ska på inköpsresa.
Lycka till i alla fall, följ din dröm