Hej!
Jag ska äntligen få göra min dröm till verklighet. Att få skaffa hund och förhoppningsvis kunna utbilda den till psykisk hälsa/pedagog hund.
Jag jobbar med barn/ungdomar som har det svårt i samhället, och länge har jag tänkt på hur bra en hund skulle kunna var för de flesta individer jag träffar, och även skulle hunden kunna förlänga min kompetens enormt.
Jag är just nu på steg 1 att välja ras med omsorg.
Jag är förtjust i finsk lapphund (enda negativa är den kraftiga pälsen) men har även förälskat mig i pudelblandisar typ shipoo, cockapoo.
Jag behöver en hund som kan klara alla de stora krav som krävs, viljan att lära, älska människor specifikt barn/ungdomar, modiga och inte lätt skrämda av olika miljöer och ljud, kan koppla av spontant, inte uppe i varv hela tiden, bra självförtroende, bra resultat på höft och armbågsröntgen, undersökt för rasbundna sjukdomar.
Är en renrasig hund enklare att klara av dessa tester med eller skulle en blandras funka?
Ge mig all info ni har och hjälp mig till Steg 2 i min dröm, inköpet av ny familjemedlem/kollega.
Jag tror i och för sig att det är mycket mera individuell läggning hos en hund än hundens ras som avgör om den är lämplig för den här sortens hundarbete. Men varför inte ta kontakt med några ägare till läs/skolhundar och lyssna på deras åsikter?
Skolhunden jag träffat är en Berner Sennen
Håller med föregående inlägg.
Håller med tidigare inlägg om att det är bra att prata med de som har utbildade hundar.
Sen räcker det nog inte med att välja "rätt" ras, det gäller nog också att hitta rätt föräldrar/linje. Ju mer efterforskning du gör desto större chans att det blir rätt. Även om en ras räknas som lämplig och det finns utbildade hundar av den rasen så kommer inte alla hundar i den rasen att vara lämpliga.
Om jag inte själv avlade på de kriterierna (sociala tjänstehundar av olika slag) så skulle jag välja hund som var avlad på dessa kriterier.
Rekommenderar verkligen Lunaliahund.
Annars annan hund men också med bra genetisk variation, för våra raser som avlas inom sluten population är mycket hårt inavlade.
Lycka till vad du än väljer!
Jag skulle nog utgå från mig själv. Hur är min erfarenhet av hund osv....Utbildning inom psyk- barn, vuxenområdet är ju också viktigt. Vet inte var du står där. Lycka till med dina drömmar,"följ dina drömmar" heter det ju men jag hoppas du också är lite realist.
Jag har i många år arbetat med hund i klassrummet (gymnasiesärskolan). De olika raser som har varit med har varit: akita, staffe, dansksvensk gårdshund och chihuahua.
Akitan var bara med enstaka gånger men just den individen fungerade bra men det är inte en ras som jag rekommenderar.
Staffen fungerade bra och jag tror att det är en bra ras.
DSG:n fungerade bra men jag tror att den rasen normalt är lite för intensiv.
Chihuahuorna (3 olika) var lite för hispiga och skälliga, de är dessutom lite för små och ömtåliga eftersom inte alla elever har den rätta känslan.
Vi har dessutom haft besök av andra hundar och av dem så verkade cocker spaniel och labbe funka.
Sedan så är individen viktigare än rasen och chansen att få det man förväntar sig är större med renrasiga hundar än med blandraser.
För ett antal år sen så var jag på en föreläsning om läshund/kompishund och här är mina minnesanteckningar:
Läshund/kompishund
Idag var jag på en studiedag för särskolelärare där det var ett föredrag om hur man kan använda hund i skolan (sammanfattning):
1. "Kompishund"
Eleverna får "hund" ordinerat från skolhälsovården och får gå till hundrummet viss tid per vecka. Effekter av "hund":
*eleven får bättre socialt samspel
*eleven tränar empati
*skolkande elever börjar komma till skolan
*eleven får lästräning genom att läsa för hunden
*eleven blir lugnare
Krav på hunden:
*kontaktsökande
*samarbetsvillig
*lugn
*tålig
*tillitsfull
*gilla närhet
*god vardagslydnad
*kunna några trix
Utbildningen för hund med förare är två månader och omfattar 10 kursdagar, träning hemma och praktik.
Duktiga hundar kan känna av vad en enskild elev behöver/klarar av för kontakt för tillfället.
Jag har i många år arbetat med hund i klassrummet (gymnasiesärskolan). De olika raser som har varit med har varit: akita, staffe, dansksvensk gårdshund och chihuahua.
Akitan var bara med enstaka gånger men just den individen fungerade bra men det är inte en ras som jag rekommenderar.
Staffen fungerade bra och jag tror att det är en bra ras.
DSG:n fungerade bra men jag tror att den rasen normalt är lite för intensiv.
Chihuahuorna (3 olika) var lite för hispiga och skälliga, de är dessutom lite för små och ömtåliga eftersom inte alla elever har den rätta känslan.
Vi har dessutom haft besök av andra hundar och av dem så verkade cocker spaniel och labbe funka.
Sedan så är individen viktigare än rasen och chansen att få det man förväntar sig är större med renrasiga hundar än med blandraser.
Jag har även själv haft med mig hund och här är en "beskrivning från hundens synvinkel":
En dag med husse på jobbet
Först ska jag göra två rättelser: jag har ingen riktig husse, han är bara pappa till min matte och jag får aldrig vara med en hel dag. Tur är nog det för redan en halv dag gör mig heeelt slut.
Husse jobbar som lärare på ett naturbruksgymnasium och när jag någon gång får följa med så är det när han har lektioner på gymnasiesärskolan och tycker att det passar att ta med mig. Det blir kanske 5 gånger på en termin plus några extra gånger när de har hundtemavecka. Det är roligare att få följa med en vanlig dag för då slipper jag koppel och kan gå runt och bli gosad med när husse inte kräver att jag ska ligga framme hos honom (vilket han gör alldeles för ofta). När det är hundtema så tror han inte att jag kan sköta mig utan envisas med att ha mig kopplad bara för att det finns en massa andra hundar där och det är orättvist för är det några som inte kan sköta sig så är det ett par av de andra hundarna (fast de sitter i kompostgallerboxar eller i andra rum så de får inte heller gå runt som de vill).
Nu ska jag börja med att beskriva en vanlig gång när jag är den enda hunden (eller en av två) som är där. När vi kommer till skolan så platsar husse mig innanför dörren medan han tar av mitt koppel och sin jacka och sina skor. Sen får jag gå runt och hälsa på eleverna, fast jag måste säga att husse har inte dresserat eleverna lika bra som matte har dresserat mig för det är alltid någon elev som kommer och vill hälsa medan jag är platsad och inte får hälsa. Sen samlar personalen eleverna och talar om vad som ska hända på eftermiddagen och då brukar de också ha något som de kallar teori och prata om vad man ska kolla på gräsklipparen eller ogräs eller något annat ointressant. Efter det brukar både vi och eleverna gå ut för att eleverna ska arbeta och då går husse och jag runt och kollar att eleverna gör rätt. Ibland behöver husse visa eleverna hur de ska göra eller hjälpa dem med arbetet och då binder han mig vid någon stolpe. Det låter kanske tråkigt men som den filosofiska akita jag är så kan jag lägga mig och kontemplera över världsproblemen ända tills husse kommer och hämtar mig för att vi ska kolla några andra elever. När det är sådär en halvtimme kvar av eftermiddagen går vi allihop in igen och när eleverna börjar samlas i klassrummet får jag en chans att gå runt och gosa lite till. Så säger husse att jag ska komma och lägga mig hos honom och det är ganska skönt för nu börjar jag bli ordentligt trött. Sen pratar han eller den andra läraren om vad eleverna har gjort under eftermiddagen medan eleverna käkar frukt, och så är dagen slut.
Hur är det på en hundtemavecka då? När vi kommer till skolan så platsar husse mig innanför dörren precis som vanligt och tar av sig jackan och skorna men jag får behålla kopplet. Sen så går jag kopplad in i klassrummet och på vägen fram till skrivtavlan är det alltid någon rabiat liten trasselsudd som försöker skälla ut mig men sånt bekommer naturligtvis inte en akita. På vägen brukar jag alltid hinna gosa med någon elev också. Sen ska lärarna förstås prata en massa men nu brukar det vara intressanta saker som foder och utfodring eller hur viktigt det är med motion och olika sysselsättning som lydnad(?), agility och spårträning. Annat som de kan prata om är pälsvård, kloklippning, sjukdomar och vad det kostar att ha hund. När det är en massa hundar där måste vi naturligtvis ut på en promenad på eftermiddagen och även om den inte blir längre än 4 km så kallas det för ”långpromenad”. Vill det sig riktigt väl kan vi gå närmare en mil. När vi kommer tillbaka samlar lärarna eleverna och gör en sammanfattning av vad de talade om i början av eftermiddagen. Så tar då eftermiddagen slut och det är bara att konstatera att en eftermiddag på hundtemaveckan är minst lika jobbig som en vanlig eftermiddag men inte alls lika rolig eftersom husse aldrig låter mig gå runt lite som jag vill.